شناسایی و اولویت‌بندی عوامل موثر بر نظام جبران خدمات در بانک ملت شهرستان تبریز

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی پردیس علامه امینی دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران

2 استاد گروه علوم تربیتی پردیس علامه امینی دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران (نویسنده مسئول)

چکیده

نظام جبران خدمت، به عنوان معیاری برای ایجاد انگیزه در منابع انسانی محسوب می‌شود که در صورت هدف‌گذاری مناسب و اتخاذ استراتژی‎‌های کاربردی، می‌تواند منابع انسانی سازمان را به یک مزیت رقابتی پایدار تبدیل کند و بهره‌وری و کیفیت خدمات سازمان را افزایش دهد. بر این اساس، در پژوهش حاضر قصد داریم عوامل موثر بر نظام جبران خدمات در بانک ملت شهرستان تبریز را شناسایی و اولویت‌بندی کنیم. جامعه‌آماری این پژوهش را 345 نفر از کارکنان بانک ملت شامل 32 شعبه در شهرستان تبریز، تشکیل می‌دهد. که بر اساس فرمول کوکران، تعداد 182 نفر بر اساس روش‌های نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و ساده در دو مرحله انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه‌ای با 20 سوال برای نظام جبران خدمت و 39 سوال برای عوامل موثر بر نظام جبران خدمت می‌باشد که پس از بررسی و سنجش روایی و پایایی ابزار و اطمینان از آن، در اختیار نمونه‌های آماری قرار داده‌شد. نهایتا برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS و lisrel استفاده شد. همچنین برای طبقه‌بندی، توصیف و تلخیص داده‌های آماری از روش آماری توصیفی و در سطح استنباطی برای سنجش وضعیت نظام جبران خدمات بانک از آزمون t تک نمونه‌ای و برای شناسایی عوامل موثر بر نظام جبران خدمات، از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و جهت اولویت‌بندی عوامل از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که کلیه‌ی داده‌های پژوهشی به دو عامل تعلق دارند که عامل اول 809/19 درصد و عامل دوم 320/24 درصد از واریانس را توضیح می‌دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identification and determination of factors on service compensation system in Mellat Bank of Tabriz

نویسندگان [English]

  • Sadegh Abdollahi 1
  • Farrokh Ghorbani namvar 2
1 Bachelor of Educational Sciences, Allameh Amini Campus of Farhangian University, Tabriz, Iran
2 Professor of Educational Sciences Department, Allameh Amini Campus of Farhangian University, Tabriz, Iran) Corresponding author(
چکیده [English]

The service compensation system is considered as a measure to motivate human resources, which, in case of proper targeting and adoption of practical strategies, can turn the organization's human resources into a sustainable competitive advantage and increase the productivity and quality of the organization's services. Based on this, in the present research, we intend to identify and prioritize the factors affecting the service compensation system in Mellat Bank of Tabriz. The socio-statistics of this research consists of 345 employees of Bank Mellat including 32 branches in Tabriz city. Based on Cochran's formula, 182 people were selected based on stratified and simple random sampling methods in two stages. The data collection tool in this research is a questionnaire with 20 questions for the service compensation system and 39 questions for the effective factors on the service compensation system. Finally, SPSS and Lisrel software were used for data analysis. Also, to classify, describe and summarize statistical data using the descriptive statistical method and at the inferential level to measure the state of the bank's service compensation system using the one-sample t-test and to identify the factors affecting the service compensation system, using the exploratory and confirmatory factor analysis technique and to prioritize the factors Friedman's test was used. The results of this research show that all the research data belong to two factors, the first factor explains 19.809% and the second factor explains 24.320% of the variance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • service compensation systemT
  • mellat bank
  • finacial compensation
  • direct financial compensation
  • indirect financial compensation
Ahadzadeh, Sajjad. & Daneshfard, Karamollah. & Memarzadeh, Gholamreza. (2021). Designing a Model of Employees' Compensation for The Ministry of Energy. Journal of Energy Planning and Policy Research, 6(4), 7-45. 
Alipour Madarsara, Munireh. & Alwani, Mahdi. & Memarzadeh Tehran, Golamreza. & Alborzi, Mahmoud. (2018). investigation and identification of compensation components of the police force based on the total achievement model. Public Management Research, No. 45, autumn, pp. 1- 30.
Ghorbani Oranji, Samia. & Nazarpouri, Amirhoshang. & Vahdati, Hojjatollah. & Esmaili, Mahmoodreza. (2021). Identifying and prioritizing service compensation components on the productivity of university faculty members using fuzzy Delphi method. Productivity management. Volume 1, Number 1, Spring, pp. 137-162.
Ghurbannejad, Vahid. & Alizadeh, Mahdi. & Bejani, Hossein. (2018). Pathology of Naja Service Compensation System (Case Study: Naja Human Resources Deputy). Naja Human Resources, No. 56, Summer, pp. 38-9.
Hashemi Darcheh Abedi, Bita. (2016). investigating the relationship between the quality of the service compensation system and the productivity of human resources (case study: Sepeh Bank, Isfahan Region 6). Master's Thesis, Islamic Azad University, Naraq Branch.
Kargarian, Samaneh. & Shaemi Barzaki, Ali. & Teimuri, Hadi. (2019). under the title of designing a strategic model for compensating the services of employees of the Yazd Regional Electric Company. Career and Organizational Consulting Quarterly, Volume 12, Number 45, Winter, 30-9.
Mahjoubian, Hamidreza. (2016). review of service compensation system in NAJA special units. Special Police Quarterly, No. 5, autumn, pp. 123-91.
Mirzazadeh, Sarieh. & Afzalkhani, Maryam. (2017). The relationship between service compensation system and human productivity (case study: staff of the endowment and charity organization. Modern management engineering. number 2, summer season, pp. 75-88.
Mohammadi, Hamed. & Alwani, Mahdi. & Memarzadeh Tehran, Golamreza. & Hamidi, Nasser. (2015). Designing and explaining the effective model of Iran's administrative system. Public Administration, 8(4), 591-616.
Mohammadi, Sara. & Jahanian, Ramazan. (2019). Improving the service compensation system as a motivating factor for human capital innovation. New Research Approaches in Management and Accounting, No. 47, Winter, pp. 110-87.
Nawabi, Meqdad. (2015). the effect of the quality-of-service compensation system on the productivity of human resources (case study: Tejarat Bank branches in Kashan city). Master's thesis, Islamic Azad University, Naraq branch.
Nemati, Samia. & Khaef Elahi, Ahmad Ali. & Momeni, Nona. (2013). Designing a service compensation system in knowledge-based organizations with a structural-interpretive modeling approach. Human Resources Management, No. 2, Summer Season, pp. 131-151.
PakSeresht, Zahra. (2014). Designing a compensation model for senior managers. Master's thesis, Tarbiat Modarres University.
Rezvani, Farzaneh. (2014). Examining and explaining the effect of service compensation system on the attitude of employees of National Oil Products Distribution Company in Shahrood region. Master's thesis, Islamic Azad University, Shahrood branch.
Separdoost, Hamid, & Zamani Shabkhaneh, Saber. (2015). investigating the effect of service compensation on labor productivity of industrial cooperatives in the country. Economic Research (Sustainable Growth and Development), No. 4, Winter, pp. 211-193.
Teimuri, Hadi. & Shahin, Arash. & Shaemi Barzaki, Ali. & Karimi, Abdollah. (2017). The model of merit service compensation system based on employees. Management Studies (Improvement and Transformation), No. 90, Winter, pp. 115-140.